01 oktober 2006

Frieda Jans (9de plaats)


Frieda Jans
° 22 oktober 1952 in Mechelen
getrouwd met Kris Fierens
3 volwassen kinderen
free-lance conferentietolk
woont in Leuven sinds 1988, in Kessel-Lo sinds 1990.

Mijn favoriete boek : wat een onmogelijke vraag!
Al sinds mijn kinderjaren ben ik verslaafd aan lezen, een week zonder boek (fictie, non-fictie, wereldliteratuur, klassiekers, thrillers, ...) en ik word al onrustig.
Het is dus echt onmogelijk om 1 boek eruit te lichten. Aangezien ik dol ben op detectiveverhalen en op thrillers zou ik misschien “De naam van de roos” van Umberto Eco moeten vermelden maar ook de “Avonturen van Father Brown” van Chesterton, die ik onlangs herondekt heb in de Nederlandse vertaling uit 1951 onder redactie van Godfried Bomans. De laatste jaren ben ik ook een fan geworden van de Spaanse schrijver Arturo Pérez-Reverte. Hij schrijft intelligente (niet is ergerlijker aan een “spannend” boek waarbij je op blz. 25 al weet hoe het zal aflopen!) spannende boeken, maar verwerkt in zijn verhalen ook een hoop maatschappijkritiek. Als uitsmijter nog een “eco-thriller” van de Duitse schrijver Frank Schätzing : “De Zwerm”.

Mijn favoriete cd : nog zo’n onmogelijke vraag! Op dit ogenblik staan er op mijn
i-pod zowel albums van Ella Fitzgerald, als van Mozart, Manu Chao, Susheela Raman ... en nu wil ik er nog Gregoriaanse gezangen op zetten. En natuurlijk bossa nova, samba en alles wat valt onder de noemer MPB : Musica Popular Brasileira.

Mijn wens voor de kinderen van Leuven is dat ze vrij en onbezorgd kunnen spelen in deze gemeente, en dat volwassenen (ALLE volwassenen) zich collectief verantwoordelijk zouden voelen voor de kinderen (ALLE kinderen) van onze gemeente en ver daarbuiten.

Een stem voor Groen! is een goede stem, omdat Groen! een verstandig, evenwichtig basisprogramma heeft voor de gemeenteraadsverkiezingen in oktober.
Groen! is DE partij die verder kijkt dan haar neus lang is. Leuven is weliswaar een aangename plek om te wonen, maar nog niet voor iedereen. Bovendien is Leuven een beetje het slachtoffer aan het worden van het eigen succes. Ik stoor me ook aan de nogal “dictatoriale” stijl van het gemeentebestuur. Op het vlak van inspraak van de burgers heeft Groen! interessantere voorstellen dan de andere partijen.
Tot slot is Groen! een verdraagzame partij en bijzonder vrouwvriendelijk!!!


Mijn mail

Geen opmerkingen: