20 september 2006

Ivo Cré (18de plaats)


Ik ben Ivo, vader van Martijn, echtgenoot van Veronique.

Ik vind Leuven geweldig, maar het kan beter.

Het kan een beetje ruiger: Louis Tobback zegt het zelf: minder Ernest Claes in de stad.
Ruiger betekent ook avontuurlijker besturen, een beetje meer op het scherp van de snee. Een goed voorbeeld van hoe Groen dit wil verwezenlijken zijn onze ideeën over inspraak. Leuven kende de laatste jaren een paar trieste gevallen te laat gestarte inspraak. Het bestuur tovert een plan tevoorschijn en nadien krijgen mensen die zinnige opmerkingen hebben dat ze ondankbaar zijn, omdat ze de lekkere biefstuk die ze voorgeschoteld krijgen niet lusten. Voorstellen die uit de wijken komen moeten gehoor vinden bij de stad, en de stad moet zich organiseren om dit mogelijk te maken. Ik neem een voorbeeld aan het Zweedse Karlstad, waar inwoners zelfs onderwerpen mogen agenderen voor de vergadering van de gemeenteraad. Dat is pas kort op de bal.

Het kan minder ondergronds geparkeerd. Wat de stad Leuven heeft gerealiseerd op het vlak van verkeer is indrukwekkend. Ik fiets er graag en ik wandel er graag. De hardware is geïnstalleerd, nu moet de software volgen. Een mobiliteitswinkel kan bedrijven, scholen en wijken begeleiden om oplossingen te zoeken voor hun verkeers- en mobiliteitsproblemen. In heel wat Europese steden bestaat deze service. Met de directie van de Lijn Vlaams-Brabant in onze stad zijn vruchtbare samenwerkingsverbanden niet ver te zoeken? Leuven moet nu stoppen met nog meer geld samen met parkeerplaatsen in de grond te steken, maar bewust kiezen voor meer duurzame oplossingen.

Leuven kan ook sexyer. Soms vraag ik me af of Leuven wel een studentenstad is. Leuven lijkt wel toe te geven aan de vergrijzing. Er gebeuren – weerom – geweldige dingen om de jonkheid aan de gang te krijgen – Het Depot - het magistrale Fabuleus. Doe zo voort. Maar voor de rest is het soms vooral Leuven Eeuwenoud, en niet zozeer Springlevend. Het stad moet meer plaats geven aan ‘het experiment’ – op alle vlakken. Een goed voorbeeld is zijn onze zomer-evenementen. Die zijn allemaal zo mega dat een kat er zijn jongen niet meer in vindt. Misschien moet er eens nagedacht worden over kleinschaliger happenings die niet steeds 100.000 mensen op de been krijgen. Small is beautiful.

Ziezo, ik hoop dat u op Groen! stemt. Ga er voor op 8 oktober en wees welkom in het nieuwe Leuven.

Mail Ivo

Geen opmerkingen: