19 september 2006

Stem fiets, stem Groen!

Gisteren gaf de Fietsersbond een persconferentie waarin de resultaten werden bekend gemaakt van een eenquête bij fietsers en bij lokale besturen. En de resultaten zijn opvallend. Terwijl 71 % van de gemeentebesturen vindt dat er genoeg aandacht is geweest voor fietsbeleid denkt 53 % van de fietsers daar duidelijk anders over. Bij elke afzonderlijke vraag blijkt telkens opnieuw de kloof tussen fietsers en bestuurders. Het is trouwens ook zeer duidelijk dat er nog een enorm potentieel is: fietsers zouden nog veel meer de fiets willen gebruiken als ze zeker zouden zijn dat het veilig is en dat er genoeg fietsstallingen zouden zijn.

Deze vaststellingen zijn voor Groen! niet echt nieuw. Ze komen perfect overeen met wat wij al jaren ook in deze stad zeggen. Leuven is nog lang geen voorbeeldstad als het op fietsen aankomt. Het is voor de bestuurders van deze stad blijkbaar nog steeds moeilijk om als een fietser te denken. Zo worden enorme kansen gemist om door het versterken van mogelijkheden om kwaliteitsvol en veilig te fietsen de stad meer leefbaar te maken.

Al vele jaren vraagt Groen! dat er in Leuven een fietsambtenaar zou worden aangesteld. Het antwoord dat we op die vraag krijgen komt neer op: "Wat moet die mens de hele dag doen?" Er is nochtans meer dan werk genoeg. Zoals systematisch het hele fietsnetwerk in beeld brengen en vooral houden. Voor fietsers kunnen 'kleine' probleempjes, zoals een put in de weg net in een bocht van een drukke straat of een te hoge drempel bij het begin van een fietszone, het verschil betekenen tussen leven en dood. Net door al die kleine dingen systematisch te verbeteren, krijg je een betere fietsstad.

Het is verder kortzichtig dat zo weinig de mogelijkheden worden benut om fietsers extra kansen te geven. Hier is het antwoord: "Wat voor een auto geldt, moet ook maar voor de fietsers gelden." In een duurzaam mobiliteitsbeleid volg je net niet zo'n redenering. Men zou er net naar moeten streven dat een zo groot mogelijk deel van de kortere verplaatsingen perfect veilig en comfortabel met de fiets kan gebeuren. Dat doe je door fietsen extra te steunen, onder meer door betere fietsstallingen en meer doorgangen voor fietsers. Maar zo redeneren in Leuven is blijkbaar een brug te ver.

De vragen van fietsers zijn zeer duidelijk. Ze vragen onder meer meer fietsstallingen. Ook op dat vlak worden in Leuven al te veel kansen gemist. Zo is er het politiereglement - Groen! was de enige partij die tegenstemde - dat bepaalt dat het stallen van fietsen op het openbaar domein verboden is tenzij in een officiële fietsenstalling. Natuurlijk is er op bepaalde plaatsen in de stad hinder door fietsen die zomaar op een voetpad zijn geplaatst. Dat is op die plaatsen gevaarlijk en asociaal gedrag, dat het leven van b.v. blinde mensen in gevaar kan brengen. Niemand kan er probleem mee hebben dat daartegen opgetreden wordt. Maar dat is onvoldoende reden om een algemeen reglement vast te leggen. B.v. in de winkelstraten kun je perfect dicht bij de winkel met je fiets parkeren zonder andere mensen te hinderen. Als je dan enkele honderden meters moet lopen om een fietsenstalling te vinden, die dan meestal nog eens overvol is, dan heb je geen zin meer om het nog zo te doen. Het is trouwens nogal belachelijk dat men aan de ene kant wel meedoet aan acties om winkelen met de fiets te promoten maar aan de andere kant het gebruik van de fiets ontraadt.

Van een beleid dat fietsers tegemoetkomt, wordt iedereen beter. De beste garantie om van Leuven een betere fietsstad te maken, is een stem op Groen!

Jan Mertens, voorzitter

Geen opmerkingen: