21 september 2006

Sofie Hoste (21ste plaats)


Persoonlijke gegevens
Woonplaats: Kessel-Lo
Leeftijd: 32
Kinderen: twee zoontjes van 3 en 1 jaar, Nathan en Mirko
Opleiding: bio-ingenieur in de milieutechnologie
Beroep: stafmedewerker bij Velt vzw waar ik me toespits op ecologisch groen, zowel in de privésfeer (ecologische siertuinen) als openbaar ecologisch groen. Een belangrijke functie van Velt is het informeren en sensibiliseren over ecologische alternatieven. Velt is een ecologische consumentenorganisatie en houdt zich bezig met ecologische mogelijkheden in huis, tuin en keuken. We steunen ook de biologische landbouw.
Hobby’s: ik fotografeer uit be- en verwondering voor de mooie dingen des levens en volg een cursus natuurgids om dichter bij de natuur te komen.

favoriete boek:
‘Eén’ van Richard Bach, magisch realistisch. Dit verhaal bewijst dat er meer is dan enkel het rationele. Met een vleugje spiritualiteit. Zalig!
CD:
De nieuwe CD van AmorRoma ‘Balance’ heeft me echt geraakt. Het is vooral oprechte muziek die heel harmonieus aanvoelt. Muziek moet voor mij niet enkel goed klinken, het moet vooral een bepaalde positieve energie overbrengen of iets positiefs teweegbrengen bij de luisteraar.
Film:
Chocolat omdat het gaat over iemand die er alles aan doet om haar dromen waar te maken ... en daar ook in slaagt!
Citaat:
“We erven niet de aarde van onze ouders, maar lenen ze van onze kinderen.”

Wat is je wens voor de kinderen van Leuven?
Nu ik zelf kinderen heb, besef ik des te meer dat kinderen nood hebben aan voldoende mooie en gezonde groene (speel)ruimten. Daarmee bedoel ik niet enkel de speeltuinen met speeltoestellen, maar ook bossen (speelbos in Begijnenbos aan de Kesselberg), zelfs kleine stukjes openbaar groen en niet in het minst de eigen tuin.
Kinderen worden beter van een groene leefomgeving. Buiten spelen stimuleert hun persoonlijke ontwikkeling. Het zorgt voor gevoelens van rust en harmonie, het geeft meer weerbaarheid en meer energie en is bevorderlijk voor het zelfvertrouwen.
Iedereen vaart trouwens wel bij een groene leefomgeving. Zowel lichamelijk als psychisch kan je er tot rust en ontspanning komen (‘aarden’). Ecologisch ontworpen groenzones geven letterlijk ‘ademruimte’. Na een goede wandeling in de natuur of genieten op een bankje in de zon voel je je opgekikkerd en kan je er weer tegenaan.
Ik wens daarom ook alle kinderen een zuivere lucht toe zodat ze gezond (minder astma, luchtwegaandoeningen en allergieën) kunnen groot worden. We moeten omzichtig omspringen met het verlenen van milieuvergunningen aan alle bedrijven in de omgeving. En zelf kunnen we als ouder al beginnen door in eigen huis en tuin een gezonde leefomgeving te creëren: geen gif in huis en tuin, zoveel mogelijk biologische voedingswaren en zoveel mogelijk de fiets nemen ipv de auto.

Welk project of voorstel zou je graag realiseren in Leuven?
Vanaf 2014 mogen er volgens het decreet Reductie van Bestrijdingsmiddelen (2001) geen bestrijdingsmiddelen meer gebruikt worden in het openbaar groen. Daarom stelde de stad Leuven een reductieplan op. Dit is haalbaar! Vanaf dit jaar wordt al het (stedelijk) openbaar groen van Kessel-Lo pesticidenvrij beheerd. Ik wil ijveren voor gifvrij openbaar groen waar door enkele omvormingen in het ontwerp voortaan op een ecologische manier beheerd wordt.
Ik wil dit graag mee helpen ondersteunen.

Waarom is een stem voor Groen! een goede stem?
Een groene leefomgeving doet leven! Ecologisch beheer openbaar groen is noodzakelijk voor iedereen. Verschillende studies tonen aan dat een regelmatige wandeling in park of bos, of zelfs enkel het kijken naar groen een heilzaam en rustgevend effect heeft. In deze hectische maatschappij heeft iedereen baat bij het tot rust komen in het groen. Natuur heeft een positief effect op de gezondheid.
Groen! gaat voor ecologisch waardevol groen.


Mijn mailadres

Geen opmerkingen: